Napar z imbiru i kurkumy

    Napar z imbiru i kurkumy – o jego właściwościach pisały już chyba wszystkie internety. Nic dziwnego, napar z imbiru i kurkumy w sezonie jesienno – zimowym powinien być przepisywany na receptę jako specyfik do zapobiegania i walki z przeziębieniem i grypą. No… i z chłodem, bo rozgrzewa jak najlepszy grzaniec!:)
    Choroba łapie mnie nie często. I całe szczęście, bo przymusowe siedzenie w domu jest dla mnie czymś niewyobrażalnie ciężkim. Raz, że przebywanie bez ludzi wokoło wprawia mnie w iście depresyjny nastrój, a dwa-  siedzenie w domu z brakiem siły na cokolwiek jest czymś zdecydowanie najgorszym. Ile można spać czy też leżeć i oglądać przeromantyczne świąteczne filmy? Nawet w sezonie tak bardzo świątecznym może się to znudzić!

    Aby jak najszybciej opuścić moje (już świąteczne) 4. kąty, do siatki leków dołączam napar z imbiru i kurkumy. Do najsmaczniejszych napojów ten specyfik nie należy, ale czego się nie robi dla zdrowia. Warto wiedzieć, że kurkuma i imbir to nie tylko sprzymierzeniec w walce z infekcjami. Poznaj właściwości imbiru i kurkumy.

Imbir:

– łagodzi mdłości i wymioty u kobiet ciężarnych, po operacji czy terapii przeciwnowotworowej (skuteczność przy spożyciu 1-1,5 g imbiru, jest to ilość zupełnie bezpieczna, nawet u kobiet w ciąży),
– jest silnym przeciwutleniaczem i działa antyproliferacyjnie (hamuje zdolność namnażania się komórek) – potencjalne działanie przeciwnowotworowe wykazuje zawarty w imbirze gingerol* (np. w przypadku raka prostaty),
– wykazuje działanie przeciwdrobnoustrojowe, zwłaszcza przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe (w tym kontekście większą skuteczność osiąga się sięgając po tzw. „świeży” imbir, a nie roztwór wodny;)),
– wspomaga leczenie chorób zwyrodnieniowych, w tym reumatyzmu i artretyzmu,
– zmniejsza dolegliwości związane z przewodem pokarmowym (nudności, zaparcia, objawy związane z chorobą wrzodową),
– działa przeciwbólowo (i w przeciwieństwie do np. ibuprofenu, nie niszczy nam żołądka!),
– pomaga regulować stężenie glukozy we krwi,
– skraca walkę z przeziębieniem i zapobiega jego wystąpieniu (w nim cała moja nadzieja … 😉 ).

 

Kurkuma:

Posiada podobne właściwości do imbiru, jednak w „świeżej” postaci jest dużo mniej popularna. A trzeba wiedzieć, że najwięcej związków aktywnych (tj. takich, które mają wpływ na nasz organizm) posiada właśnie świeże kłącze kurkumy. 
– wstępne badania pokazują, że kurkuma wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, w tym może zapobiegać nowotworom piersi, prostaty, jelita grubego i skóry*,
–  zmniejsza dolegliwości związane z zaburzeniami trawienia i niestrawnością (m.in. zmniejsza częstość występowania wzdęć),
– wydłuża czas remisji u pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego i zmniejsza liczbę nawrotów,
– zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, poprzez obniżenie stężenia tzw. złego cholesterolu (cholesterolu LDL) i zapobieganie agregacji płytek krwi,
– wykazuje działanie przeciwdepresyjne (badania na zwierzętach) i zmniejsza ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych takich jak choroba Alzheimera,
– wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwiwrusowe, przeciwzapalne i przeciwalergiczne, sprawdzi się więc przy infekcjach o każdej porze roku (od cieknącego podczas przeziębiena nosa, do łzawiących z powodu alergii spojówek!).

 


Przepis na zdrowotny napar z imbiru i kurkumy

Składniki (wystarczą na ok. 500 ml naparu):

– 4 cm kawałek imbiru,
– 3 cm kawałek kurkumy,
– 1 cytryna,
– 3 łyżki miodu.

Przygotowanie:

Imbir i kurkumę umyć a następnie zetrzeć na tarce. Przełożyć do dzbanka lub większego kubka i zalać wodą (ok. 500 ml). Poczekać do wystygnięcia, dodać wyciśnięty sok z cytryny i miód. Wymieszać.

Napar z imbiru i kurkumy

 

 

 *pamiętaj, że główną metodą leczenia nowotworów są metody farmakologiczne; stosując substancje pochodzenia naturalnego skonsultuj się z lekarzem, w celu
uniknięcia interakcji lub osłabienia działania leków przeciwnowotworowych; 

 

Bibliografia:
  1. Benefits of whole ginger extract in prostate cancer. Prasanthi Karna, Sharmeen Chagani, Sushma Gundala, Padmashree Rida. British Journal of Nutrition, 2012.
  2. Antibacterial activity and medical properties of ginger. Malu S., G. Obochi, E. Tawo. Global Journal of Pure and Applied Science, 2009.
  3. Anti – oxidative and anti – inflammatory effects of ginger in health and physical activity: review of current evidence. Nafiseh Mashhadi, Reza Ghiasvand, Gholamreza Askari, Mitra Hariri i wsp. International Journal of Preventive Medicine, 2013.
  4. Antioxidant and anti-inflammatory properties of curcumin. Venugopal Menon, Adluri Sudheer. The molecular targets and therapeutic uses of curcumin in health and disease, 2007.