Kawa kalorie

Lubisz kawę? Ja bardzo! Zwłaszcza tą podczas weekendowego poranka, pitą powoli do przygotowanej wcześniej jaglanki. I tą kawę do ploteczek z koleżanką. I tą pitą do deseru – też. Kawa to mój comfort drink – przywołuje miłe wspomnienia, pozwala odpocząć, zatrzymać się na chwilę. Był moment, że pochłaniałam ją bez pamięci. Zupełnie nie zdając sobie sprawy, jaka jest kaloryczność mojej ulubionej kawy. A Ty wiesz, ile kalorii ma Twoja kawa?

Obserwując zatłoczone o każdej porze dnia kawiarnie, śmiem twierdzić, że nie jestem w tym sama. Kawa to jeden z najbardziej popularnych napojów świata. Jedni piją kawę dla smaku, inni dla właściwości. Coraz więcej i więcej…. Kawa uzależnia! Tak samo jak czekolada, chipsy czy cola. Ma jeszcze jedną wspólną z wymienionymi „pysznościami” cechę – potrafi być całkiem kaloryczna. I to nie tylko w duecie z oferowanym do kawy ciastem. Zwłaszcza, jeśli nie preferujesz małego espresso. 
    Nie możesz powstrzymać się od latte na tłustym mleku, dodatkowo z syropem? Poznaj wartość kaloryczną Twojej ulubionej kawy i uwzględnij ją w Twoim codziennym kalorycznym bilansie.
    Najmniej kalorycznymi kawami będą te bez mleka, czyli espresso i americano. Oczywiście tylko pod warunkiem, że nie dodamy do nich cukru, miodu czy syropu. Bez względu na ilość użytych do jej zaparzenia ziaren i objętości wody, pijąc taki napój dostarczysz sobie (przeciętnie) jedną kalorię. Potrzebujesz cukru? + 16 kcal.
     Bardziej kaloryczne od klasycznego espresso czy americano będzie cappuccino. Podstawą jest pojedyncze espresso i 100 ml mleka. Standardowo, w kawiarni używa się mleka krowiego o zawartości tłuszczu na poziomie 2%. Pijąc podstawową wersję cappuccino dostarczysz sobie około 50 kcal. Dodając do kawy saszetkę dołączonego cukru (4g), wartość energetyczna kawy wzrasta do 66 kcal. Kawiarnie coraz częściej wychodzą na przeciw potrzebom swoich klientów, oferując im inne rodzaje mleka. Właściwie, mówiąc prawidłowo, oferują zastąpienie mleka napojem roślinnym. Najczęściej jest to napój sojowy, choć coraz częściej można znaleźć także napój kokosowy, owsiany, ryżowy i migdałowy. Jeśli zdecydujesz się zastąpić mleko którymś z tych napojów, wartość energetyczna twojego cappuccino (bez cukru i innych dodatków) w zależności od rodzaju użytego napoju wyniesie*:
– napój owsiany – 60 kcal,
– napój sojowy – 44 kcal,
– napój kokosowy – 33 kcal,
– napój migdałowy – 24 kcal,
– napój ryżowy – 47 kcal. 

       Najbardziej popularna (zwłaszcza wśród kobiet) jest kawa latte. W tym przypadku do pojedynczego espresso dodaje się aż 200 ml mleka. Łatwy rachunek, latte będzie miała dwukrotnie wyższą wartość energetyczną w porównaniu z cappuccino. Ale to tylko podstawa… W przypadku kawy latte najtrudniej oprzeć się dodatkom. Znasz to? Kawiarnie co chwila raczą nas nowym sezonowym latte, na którego widok (nawet na zdjęciu!) łamie się upór nawet najsilniejszego gracza. Tym oto sposobem do Twojej niemocnokalorycznej kawy ląduje całkiem pokaźna ilość syropu i tym samym – kalorii. Porcja tej pyszności (zwykle około 10 ml) zwiększa kaloryczność Twojej kawy o około 30 – 40 kcal. Jeśli syrop to za mało i dołożysz do tego najpyszniejszą na świecie bitą śmietanę (30-40g w porcji), dostarczasz sobie dodatkowo około 70-100 kcal. Podsumowując, małe latte na wypasie, na mleku krowim (najbardziej popularne) przy najbardziej optymistycznej wersji to dodatek wynoszący 200 kcal.
Moje wyliczenia są wyłącznie szacunkowe i opierają się na danych znalezionych na stronach branżowych. Bardziej (przynajmniej mam nadzieję!) dokładne informacje można znaleźć na stronach poszczególnych kawiarni. Poniżej znajduje się porównanie kaloryczności kaw pochodzących z najbardziej znanych sieciówek! Wartość energetyczna podana jest dla kaw średniej wielkości.

 

Kawa – kalorie

Starbucks- kaloryczność kaw

 

W tabelach wartości odżywczych Starbucksa widnieje informacja, że standardowym mlekiem używanym do przygotowania kaw w ich kawiarni jest mleko bezlaktozowe, które zawiera więcej tłuszczu i mniej węglowodanów niż mleko odłuszczone. Z kolei w porównaniu z mlekiem roślinnym, np. sojowym czy migdałowym, dostarcza zarówno więcej węglowodanów jak i tłuszczów! Jeśli pijesz dużo kawy, różnica w całkowitej ilości kalorii pochodzącej z tych napojów może być znacząca w zależności od wybranego mleka.

costa coffee 

 

 

 

 

Najbardziej kaloryczną kawą w kawiarni COSTA COFFEE jest Caramel Macchiato. Średnia kawa dostarcza niemal dwa razy więcej kalorii niż oferowana w tym miejscu szarlotka!

mccave

 

 

 

 

  

Na stronie McDonald’s nie ma informacji na temat mleka używanego do przygotowania kawy. W kawiarni na pewno można zamówić kawę z mlekiem sojowym, jednak kawa na jego bazie nie została uwzględniona w tabelach wartości odżywczych serwowanych w McCafe.

 

 

Pamiętaj, że w kawie nie tylko o kalorie. Spożywanie dużej ilości kawy nie jest korzystne dla Twojego zdrowia. Nie namawiam (a wręcz odradzam) również codzienne spożycie słodzonych kaw. Bita śmietana, kruszone ciasteczka czy słodkie syropy są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych. Syrop do kawy to przede wszystkim syrop glukozowo- fruktozowy, który stosowany w nadmiarze może przyczyniać się np. do powstawania otyłości, zaburzeń płodności, zwiększenia stężenia tzw. ,,złego” cholesterolu (frakcji LDL). We wszystkim ważny jest umiar. Słodka kawa (może już bez ciasta), raz w miesiącu nie powinna. Pamiętaj tylko o umiarze!:))

 

Processed with VSCO with f2 presetKawa - ile ma kalorii?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Z życzeniami świadomych kawowych wyborów,
Monika 

 


 

*Do obliczenia wartości energetycznej kawy posłużyłam się w większości przypadków (za wyjątkiem napoju ryżowego) wartością energetyczną napojów marki Alpro for Proffessional. Wartość energetyczną napoju ryżowego spisałam z napoju ryżowego Alpro.