zdrowa, domowa pizza

             Pizza jest jedną z najlepszych imprezowych przekąsek. Nic dziwnego! Możliwość wyboru tak wielu dodatków sprawia, że każdy znajdzie pizze dla siebie 🙂 Większości (zapewne!) z nas, domowa pizza kojarzy się z czymś pracochłonnym i kosztownym. Przekonał mnie o tym ostatnio telefon od mojej mamy, która na wiadomość, że dziś na obiad będzie domowa pizza, powiedziała – a po co będziecie tracić tyle czasu? Zamówcie, przecież pizza kosztuje tyle co nic :). No cóż, okazuje się, że przygotowanie zdrowej, domowej pizzy nie zajmuje tyle czasu, ile mogłoby się wydawać i jest na pewno szybsze, niż jej dotarcie pizzy z pizzerii w piątkowy wieczór 🙂
              Im człowiek starszy, tym bardziej docenia domowe smaki 🙂 Pizza sklepowa nie cieszy już tak bardzo jak kiedyś. Bardziej cieszy (i oczywiście – smakuje!) pizza domowa. Wybierając pomiędzy opcją upiec  a przygotować w domu, warto  uświadomić sobie, że domowa pizza jest dużo zdrowsza i mniej kaloryczna w porównaniu z jej sklepowym odpowiednikiem. Za sprawą przeróżnych dodatków, jakie możemy użyć do przygotowania ciasta i „nadzienia”, domowa pizza może wzbogacić nasze dzienne menu w dużą ilość warzyw czy tzw. „dobrych” węglowodanów. Przygotowując pizzę w domu, w 100% mamy kontrolę nad tym, co w postaci owej pizzy zjemy 🙂
Piątkowy wieczór to dobry moment, żeby podzielić się z Wami przepisem. Może akurat ktoś z Was spodziewa się jutro gości i chciałby zaserwować zdrowego fast-food’a!

 

Zdrowa, domowa pizza
Ciasto

– 1,5 szkl. mąki orkiszowej (+ ok. 1/4 szkl. mąki pszennej do rozwałkowania ciasta; ciasto posypane mąką pszenną za bardzo klei się do wałka),
– 3/4 szkl. ciepłej wody,
– 1/3 kostki drożdży*,
– 1 płaska łyżeczka soli,
– 1 czubata łyżka siemienia lnianego.
Wszystkie składniki wymieszać w misce i wyrabiać ciasto przez około 5 minut. Następnie rozwałkować na grubość ok. 4-5 mm.
*aby uzyskać tzw. grube ciasto, należy zwiększyć ilość drożdży do 1/2 kostki 😉

Sos do ciasta

– 1 łyżeczka oleju rzepakowego,
– ok. 100 – 150g koncentratu pomidorowego,
– 1 łyżka świeżego, rozgniecionego czosnku,
– 1 łyżka oregano,
– 1 łyżka bazylii,
– szczypta soli.
Wszystkie składniki wymieszać. Użyć sosu do posmarowania rozwałkowanego ciasta.

Sos do pizzy

– 2 łyżki soku z cytryny,
– 2 łyżki pesto bazyliowego.
Wymieszać do uzyskania płynnej konsystencji.

Preferowane dodatki

– 200g pokrojonych pomidorków koktajlowych,
– 80g rukoli,
– 100g mieszanki sałat (wg mnie najbardziej pasuje florencka),
– 6-8 pieczarek (uprzednio umytych, obranych i duszonych w wodzie przez ok. 10 minut),
– opcjonalnie: kilka sztuk papryczek chili/jalapeno.

Przygotowanie

Rozwałkowane ciasto posmarować przygotowanym wcześniej sosem i piec w piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez około 10-15 minut (do zarumienienia). W międzyczasie przygotować dodatki i sos do pizzy. Następnie na ciasto wyłożyć wszystkie warzywa i polać sosem z pesto. W zależności od użytych dodatków, pizza może wymagać soli (do której nie zachęcam;)),  pieprzu czy papryki mielonej.

Wskazówki:
1. Z powyższego przepisu wychodzi około 5-6 dużych (wg mnie – obiadowych ;)) porcji. 
2. Dodatki są tylko propozycją – jeśli Twoja ulubiona pizza to ta z serem, łososiem, ananasem czy bez pesto – modyfikuj śmiało! 🙂

zdrowa, domowa pizza

 

Życzę udanego i smacznego weekendu!

M Kowalczyk