Ciecierzyca po indyjsku
Bez kategorii

Ciecierzyca po indyjsku. Prosty przepis.

Ciecierzyca to główny składnik mojej diety odkąd zaprzestałam (albo przynajmniej bardzo, ale to bardzo ograniczyłam) jeść mięso. Jest elementem obiadów, śniadań, kolacji i deserów. Pewnie dlatego, że dodanie do cieciorki zaledwie kilku składników powoduje, że wyczarujemy z niej naprawdę banalnie proste ale niebanalnie smaczne wegańskie danie. Dajmy na to taka ciecierzyca po indyjsku. Nie tylko brzmi, ale i smakuje wyśmienicie!

Jesienną porą staram się uskuteczniać przepisy zaciągnięte z kuchni indyjskiej. Są aromatyczne i rozgrzewające. I wbrew pozorom- całkiem niedrogie. Wystarczy zaledwie kilka ogólnodostępnych przypraw i danie rodem z najdroższych indyjskich restauracji wyczarowane. 

Ciecierzyca jest bardzo wartościowym składnikiem diety. Zawiera całkiem pokaźne ilości witamin z grupy B (zwłaszcza B6 i B9), cynku, magnezu, żelaza czy wapnia i duże ilości błonnika. Dzięki czemu wpływa na regulację pracy serca, kondycję skóry i włosów czy stan naszych kości. A ciecierzyca po indyjsku dodatkowo wzmocni i ogrzeje organizm :).

Jeśli szukacie innych przepisów, które ogrzeją Was od wenątrz – znajdziecie je tutaj.

 


 

Ciecierzyca po indyjsku*

Składniki:

– olej rzepakowy – 1 łyżka,
– cebula czerwona – 1 sztuka,
– czosnek – 4 duże ząbki,
– seler naciowy – 4 łodygi,
– papryka czerwona – 1 duża sztuka,
– pieczarki (opcjonalnie) – 5-6 sztuk,
– ciecierzyca – 1 szklanka ugotowanej (ja użyłam odsączonej z puszki, cała puszka),
– passata pomidorowa – 1 szklanka,
– orzechy nerkowca – 75 g (tyle było w paczce, spokojnie mogłoby być więcej;)),
– woda – 1/2 szklanki,
– miód – 2-3 łyżeczki,
– imbir świeży – ok. 4-5 cm kawałek,
– kurkuma mielona – 1 łyżeczka,
– kolendra – 1 czubata łyżeczka,
– kminek mielony – 1 łyżeczka,
– pieprz czarny mielony – 1/2 łyżeczki,
– cynamon mielony – 1 czubata łyżeczka,
– papryka chili mielona – 1 łyżeczka,
– sól czosnkowa/kuchenna/himalajska – 1 łyżeczka,
– sezam, ziarna – 1,5 łyżki,
– świeża kolendra – 1/2 pęczka (pominęłam i wyraźnie mi jej brakowało).

Wykonanie:

1. Cebulę, czosnek i 1/3 papryki i imbir pokroić na drobne kawałki i zblendować z dodatkiem wody na pastę.
2. Olej rzepakowy rozgrzać na patelni i dodać pastę.
3. Zblendować orzechy nerkowca z passatą i połączyć na patelni z pastą. Dusić na małym ogniu, dodając wszystkie przyprawy.
4. Pokroić resztę warzyw (za wyjątkiem świeżej kolendry), odcedzić ciecierzycę i połączyć wszystko z pastą i dusić ok. 10-15 min do momentu zmięknięcia warzyw.
5. Dodać miód, wymieszać i dusić ok. 5 min.
6. Na drugiej patelni podprażyć nasiona sezamu. Posypać gotowe danie sezamem i pokrojoną kolendrą.

SMACZNEGO!

Ciecierzyca po ind

Ciecierzyca po indyjsku

Taka porcja wystarcza dla mniej więcej trzech osób. Większym łakomczuchom można dodatkowo dołożyć brązowy ryż lub np. domowe pity. 


*Przepis stanowi modyfikację przepisu z książki Smakoterapia, której autorką jest Iwona Zasuwa.

Czytaj dalej
Napar z imbiru i kurkumy
Bez kategorii, Smacznie i zdrowo

Napar z imbiru i kurkumy. Najlepszy na przeziębienie.

    Napar z imbiru i kurkumy – o jego właściwościach pisały już chyba wszystkie internety. Nic dziwnego, napar z imbiru i kurkumy w sezonie jesienno – zimowym powinien być przepisywany na receptę jako specyfik do zapobiegania i walki z przeziębieniem i grypą. No… i z chłodem, bo rozgrzewa jak najlepszy grzaniec!:)
    Choroba łapie mnie nie często. I całe szczęście, bo przymusowe siedzenie w domu jest dla mnie czymś niewyobrażalnie ciężkim. Raz, że przebywanie bez ludzi wokoło wprawia mnie w iście depresyjny nastrój, a dwa-  siedzenie w domu z brakiem siły na cokolwiek jest czymś zdecydowanie najgorszym. Ile można spać czy też leżeć i oglądać przeromantyczne świąteczne filmy? Nawet w sezonie tak bardzo świątecznym może się to znudzić!

Czytaj dalej
Bez kategorii, Smacznie i zdrowo

Zdrowa, domowa pizza – przepis

zdrowa, domowa pizza

             Pizza jest jedną z najlepszych imprezowych przekąsek. Nic dziwnego! Możliwość wyboru tak wielu dodatków sprawia, że każdy znajdzie pizze dla siebie 🙂 Większości (zapewne!) z nas, domowa pizza kojarzy się z czymś pracochłonnym i kosztownym. Przekonał mnie o tym ostatnio telefon od mojej mamy, która na wiadomość, że dziś na obiad będzie domowa pizza, powiedziała – a po co będziecie tracić tyle czasu? Zamówcie, przecież pizza kosztuje tyle co nic :). No cóż, okazuje się, że przygotowanie zdrowej, domowej pizzy nie zajmuje tyle czasu, ile mogłoby się wydawać i jest na pewno szybsze, niż jej dotarcie pizzy z pizzerii w piątkowy wieczór 🙂

Czytaj dalej
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bez kategorii, Smacznie i zdrowo

Przepis na pierniczki świąteczne

               Pieczenie pierniczków pozwala mi poczuć magię świąt już na kilka tygodni przed Wigilią, nawet będąc ponad 300 km od rodzinnego domu. Co roku staram się, aby pierniczki były nie tylko ładniejsze i lepiej smakowały, ale także – by były zdrowsze. W tym roku cukier zamieniłam na miód, a mąkę żytnią i kokosową – na mąkę orkiszową. I tak powstały te o to pachnące i smaczne pierniczki.

Czytaj dalej